Hechtingsproblematiek bij een kind kan ontstaan wanneer een volwassene niet sensitief en responsief is. De gehechtheid van kinderen met een ouder of betekenisvolle andere persoon komt vaak goed tot stand, maar is daarom zeker niet vanzelfsprekend. Verschillende omstandigheden, zoals psychische problematiek, trauma of een mismatch tussen de karakters van ouder en kind maken soms dat een veilige hechting moeilijker te realiseren is. Deze zesdaagse online (avond)cursus gaat over de manier waarop je als professional kunt werken aan een veilige gehechtheid tussen opvoeder en kind, met name in omstandigheden die de gehechtheidsrelatie belasten. De cursus bestaat uit zes avondwebinars van ieder twee uur. Mis je een keer een webinar? Dan kun je deze achteraf ook nog terugkijken.
Van al ons aanbod op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief!
Het docententeam van deze cursus bestaat uit:
Moderator is Drs. Guus Feron van het Centrum voor Educatie en Supervisie
Deze online cursus is bedoeld voor professionals die met cliënten, leerlingen en gezinssystemen werken en vanuit dat perspectief te maken hebben met hechtingsproblematiek. Te denken valt aan:
Werk- en denkniveau: HBO / Universitair.
De cursus bestaat uit zes webinars van elk twee uur. In ieder van deze zes webinars is ruimschoots tijd gereserveerd voor het stellen van vragen en / of bespreken van casuïstiek.
8 januari 2024 (19.00 -21.00 uur) - Introductie gehechtheidsleer inclusief de neurobiologie van hechting - Dr. Fabiënne Naber, Universitair Medisch Centrum Utrecht en Kleine Heldenhuis
Gehechtheidsleer betreft de studie van de sterke emotionele band die zich ontwikkelt tussen een kind en zijn verzorgers, vaak gezien als een basis voor latere emotionele en relationele ontwikkeling. De neurobiologie van de hechting onderzoekt hoe deze banden invloed hebben op de ontwikkeling en werking van de hersenen. Dit omvat het bestuderen van hoe vroege ervaringen met verzorgers de structuur en functie van de hersenen beïnvloeden, met name in gebieden die verantwoordelijk zijn voor emoties en sociale interactie. Deze studies onthullen de kritieke rol van hechting in de emotionele gezondheid en ontwikkeling van veerkracht. Ze tonen ook aan hoe verstoringen in hechtingsprocessen kunnen leiden tot psychologische problemen later in het leven.
15 januari 2024 (19.00-21.00 uur) - Gehechtheid in complexe gezinnen - Prof. Dr. Geert-Jan Stams, Universiteit van Amsterdam
Kennis over gehechtheid in complexe gezinnen omvat het begrijpen van hechtingsdynamieken in gezinssituaties die afwijken van traditionele twee-oudergezinnen. Dit houdt in hoe kinderen veilige of onveilige hechtingsrelaties vormen in gezinnen met enkelvoudige ouders, stiefouders, of in pleeg- of adoptiegezinnen. Het onderzoekt ook de impact van gezinsconflicten, scheiding, of trauma op de hechtingsprocessen van kinderen. Deze kennis helpt bij het identificeren van potentiële hechtingsproblemen en biedt inzichten voor interventies die gericht zijn op het ondersteunen van gezonde hechtingsrelaties, ongeacht de gezinsstructuur. Het is essentieel voor professionals in de geestelijke gezondheidszorg, sociale diensten en het onderwijs om deze dynamieken te begrijpen, om effectieve ondersteuning en begeleiding te bieden.
22 januari 2024 (19.00-21.00 uur) - Gehechtheid bij kinderen van ouders met psychische- of verslavingsproblemen - Drs. Nel Petilon, landelijk platform KOPP/KVO
Gehechtheid bij kinderen van ouders met psychische- of verslavingsproblemen betreft het onderzoeken van hoe de psychische gezondheid of verslavingsissues van ouders de hechtingsrelatie met hun kinderen beïnvloeden. Kinderen in deze situaties kunnen inconsistente of onvoorspelbare ouderlijke zorg ervaren, wat kan leiden tot onveilige hechtingspatronen. Deze onveilige hechting kan resulteren in emotionele en gedragsproblemen bij het kind, en beïnvloedt hun vermogen om latere sociale en emotionele relaties te vormen. Er is ook aandacht voor de intergenerationele overdracht van hechtingsproblemen, waarbij ouders hun eigen onverwerkte hechtingsissues kunnen doorgeven. Begrip van deze dynamieken is cruciaal voor het bieden van gerichte ondersteuning en interventies om zowel de ouders als de kinderen te helpen.
29 januari 2024 (19.00-21.00 uur) - Gehechtheid, mentaliseren en epistemisch vertrouwen vanuit LVB perspectief - Prof. Dr. Paula Sterkenburg, Bartiméus en Vrije Universiteit
Gehechtheid, mentaliseren en epistemisch vertrouwen vanuit een perspectief van licht verstandelijke beperking (LVB) houdt in hoe individuen met LVB relaties vormen, begrip ontwikkelen van de mentale toestanden van zichzelf en anderen (mentaliseren), en vertrouwen hebben in de kennis en intenties van anderen (epistemisch vertrouwen). Mensen met LVB kunnen uitdagingen ervaren in het vormen van veilige gehechtheidsrelaties vanwege hun cognitieve beperkingen. Dit kan het mentaliseren bemoeilijken, waardoor het lastiger wordt om emoties en gedachten van anderen te interpreteren. Epistemisch vertrouwen kan ook beïnvloed worden, omdat het voor hen moeilijker kan zijn om betrouwbare bronnen van informatie te onderscheiden. Deze aspecten zijn belangrijk in de behandeling en ondersteuning van mensen met LVB, om hun sociale en emotionele welzijn te bevorderen.
5 februari 2024 (19.00-21.00 uur) - Hechting en intergenerationele overdracht - Giel Vaessen, Kink in de Kabel en auteur
Hechting en intergenerationele overdracht verwijzen naar het fenomeen waarbij hechtingspatronen van ouders worden doorgegeven aan hun kinderen. Dit proces omvat hoe de eigen hechtingservaringen van ouders hun opvoedingsstijlen en emotionele beschikbaarheid beïnvloeden. Ouders die zelf veilig gehecht zijn, hebben de neiging om sensitiever en responsiever te zijn, wat de kans vergroot op een veilige hechting bij hun kinderen. Daarentegen kunnen ouders met onverwerkte hechtingsproblemen onbewust onveilige hechtingspatronen overdragen. Deze intergenerationele cyclus van hechting heeft significante implicaties voor de psychologische ontwikkeling en welzijn van zowel ouders als kinderen, en is een belangrijk aandachtspunt in de geestelijke gezondheidszorg.
26 februari 202419.00-21.00 uur) - Gehechtheidsrelaties buiten het eigen gezin - Dr. Anneke Vinke, Universiteit Leiden en Adoptiepraktijk
Gehechtheidsrelaties buiten het eigen gezin bij adoptie verwijzen naar de vorming van belangrijke emotionele banden door geadopteerde kinderen met individuen buiten hun adoptiegezin, zoals leraren, vrienden, coaches, of therapeuten. Deze relaties kunnen essentieel zijn voor de ontwikkeling van gevoelens van veiligheid en zelfwaarde, vooral als er hechtingsproblemen zijn binnen het adoptiegezin. Ze kunnen een bron van stabiliteit en consistentie bieden in het leven van het kind, wat bijdraagt aan hun emotionele en sociale ontwikkeling. Dergelijke externe relaties kunnen ook helpen bij het verwerken van vragen rond identiteit en behoren, die vaak voorkomen bij geadopteerde kinderen. Het erkennen en ondersteunen van deze relaties is cruciaal voor de algehele ontwikkeling en het welzijn van geadopteerde kinderen.
De studiebelasting bedraagt 13 uren inclusief thuisopdracht.
De online avondcursus vindt plaats via zoom - meeting (livestreaming), waarbij een online thuisopdracht (take-home-toets) deel uitmaakt van het programma.
Succesvolle voltooiing van de totale cursus leidt tot het certificaat "Begeleidingskennis hechtingsproblematiek" en bijschrijving van de aan deze cursus toegekende registerpunten in je kwaliteitsregister.
SKJ
Registerplein
NIP / NVO
Kwaliteitsregister V&V
12 punten voor:
Register vaktherapie
FGzPt
Het cursusgeld bedraagt €799,- ex. BTW. Hierin is begrepen:
Als je ervoor kiest om direct online te betalen, dan krijg je € 25,00 korting op je aanmelding.
Aanmelden kan via het online inschrijfformulier. Wacht niet te lang, want vol is vol!
Plaatsing gebeurt op volgorde van inschrijving.