Incompany | Conflicthantering

Incompany | Conflicthantering

In de hulpverlening kom je zeer regelmatig cliënten of patiënten tegen die in conflict zijn met de mensen in hun omgeving.

Ze liggen overhoop met hun ouders, broers, zussen, partner, kinderen, buren, werkgever of hulpverlener. Als professional heb je dan minimaal twee opdrachten: zo veel mogelijk je cliënt uit het conflict halen en daarnaast zelf geen onderdeel worden van het conflict. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zeker wanneer mensen bijvoorbeeld een licht verstandelijke beperking hebben, psychiatrische problemen hebben of in een vechtscheidingssituatie verwikkeld zijn. 

Inzicht, reflectie en moed zijn de drie sleutelwoorden die centraal staan gedurende deze scholingsdag. De meest relevante domeinen uit de groepsdynamica en effectief bewezen methodieken uit de communicatiewetenschap worden gekoppeld aan herkenbare casuïstiek vanuit de hulpverlenings- en onderwijspraktijk.

Vraag een vrijblijvende offerte aan

Van al ons aanbod op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief!


Doelgroepen

Deze training is gericht op professionals die actief zijn binnen de jeugdzorg, (geestelijke) gezondheidszorg, of (speciaal) onderwijs. Denk daarbij aan:

  • Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals
  • Verpleegkundigen (SPV, Jeugd-, GGZ-, VG-, seksuele gezondheid- of praktijkverpleegkunde)
  • (School)maatschappelijk werkers
  • Gezinshuisouders
  • Woonbegeleiders
  • Ambulant begeleiders
  • Zorgcoördinatoren

Werk- en denkniveau: HBO / Universitair


Leerdoelen

  • Kennis omtrent interpersoonlijke communicatie en groepsdynamica
  • Exploreren van de eigen (dominante) communicatieve stijl
  • Inzicht in wederzijdse beïnvloeding en het doorbreken van patronen 
  • De doorontwikkeling van de persoonlijke grondhouding
  • Omgaan met weerstand, conflict en verzet
  • Bereiken van gemeenschappelijke doelen 
  • Zelfzorg en zelfmanagement
  • Verhoging van de persoonlijke effectiviteit en resultaten


Programma

10.00 uur Ochtendgedeelte:

Kennisoverdracht:

  • Beroepshouding en ethiek
  • Interpersoonlijke communicatie en groepsdynamica

Pauze

  • Weerstand en conflict
  • Introductie praktische methoden en interventies

13.00 uur Lunch

14.00 uur Middaggedeelte:

  • Doorbreken van dysfunctionele patronen
  • Interventiepatronen en persoonlijke effectiviteit

Pauze

  • Zelfzorg en zelfmanagement
  • Casuïstiekbespreking
  • Evaluatie

17.00 uur Afronding


Studiebelasting

Zes uren contacttijd verdeeld over 1 lesdag


Toetsing / examinering

Iedere cursist ontvangt een certificaat van deelname na het volledig volgen van deze training.


Certificering / accreditatie

Accreditatie-aanvragen bij specifieke beroepsregisters worden op maat geregeld


Prijs

De prijs van de scholing is mede afhankelijk van het aantal deelnemers en de specifieke wensen van de opdrachtgever. Vraag een vrijblijvende offerte aan.