Executieve functies in het basisonderwijs

Executieve functies in het basisonderwijs


Starttijd10:00 - 17:00 uur

Prijs cursus€ 350,- ex. 21% BTW

Max. aantal deelnemers20

19 maart 2019 (Uiterste inschrijfdatum: 18 maart 2019)
Utrecht (Jaarbeurs - Beatrixgebouw)
12 november 2019 (Uiterste inschrijfdatum: 8 november 2019)
Eindhoven (Pullman - Cocagne)
Meer data en locaties

Goed ontwikkelde executieve functies zijn voorwaardelijk om te komen tot leren. De ontwikkeling van deze vaardigheden begint al voor de geboorte en gaat door gedurende de eerste twintig levensjaren. Het stimuleren van de executieve functies op jonge leeftijd is van groot belang, omdat het brein van kinderen dan nog sterk in ontwikkeling is en de vereiste uitvoeringsfuncties dan goed aangeleerd kunnen worden. Veel van wat de leerkracht doet draagt bij aan de ontwikkeling van de executieve functies. Toch zijn er leerlingen waarbij er meer nodig is. Samen verkennen we hoe deze uitvoeringsvaardigheden op een krachtige manier gestimuleerd kunnen worden en wat dit vraagt van de leerkracht in het primaire proces, onder andere tijdens de instructie en verwerking.

Tijdens deze scholingsdag zullen in de ochtend de denkvaardigheden, die rechtstreeks van invloed zijn op het onderwijsleerproces, onder de loep worden genomen. Er zal specifiek aandacht worden besteed aan het werkgeheugen. Uit divers wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat het werkgeheugen een zeer belangrijke rol speelt bij het leren. Individuele verschillen in de capaciteit van het werkgeheugen kunnen belangrijke gevolgen hebben voor kinderen om kennis en nieuwe vaardigheden te verwerven. Gerichte afstemming in de dagelijkse praktijk op het werkgeheugen is hierbij van groot belang. Naast het werkgeheugen zal er aandacht worden geschonken aan de zogenoemde koude componenten: metacognitie, volgehouden aandacht, taakinitiatie en planning.

Naast de denkvaardigheden, die met name van invloed zijn op de cognitieve processen, spelen de warme vermogens ook een rol. Met de zogenaamde warme vermogens bedoelen we executieve functies die te maken hebben met gevoelens en emoties. In het tweede gedeelte van de dag zullen we de nadruk leggen op gedragsevaluatie, reactie-inhibitie en emotieregulatie bij leerlingen.
 

Incompany
Wil je deze scholing met een groep van min. 12 tot max. 20 deelnemers volgen? Dan is het voordelig om een offerte aan te vragen om deze cursus incompany te laten verzorgen.

Van al ons aanbod op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief!


Docent

Sjoerd Verheijden
Drs. Sjoerd Verheijden

Sjoerd Verheijden studeerde pedagogiek en onderwijskunde. Hij is werkzaam als trainer, coach en begeleider van leerkrachten in het primair onderwijs binnen de domeinen psychodiagnostiek, mediatraining en cognitieve gedragstherapie.

 


Voor wie?

Deze scholingsdag is bedoeld voor leerkrachten en intern begeleiders primair onderwijs.


Wat leer je?

  • Wat executieve functies zijn en hoe ze van invloed zijn op het leren en de ontwikkeling van leerlingen;
  • Wat ‘warme’ en ‘koude’ vermogens zijn;
  • Waardoor executieve functies bij sommige leerlingen minder zijn ontwikkeld;
  • Hoe problemen in de executieve functies te herkennen en te signaleren;
  • Hoe de ontwikkeling van executieve functies te stimuleren in de klas;
  • Hoe executieve functies te versterken op leerlingniveau;
  • Hoe serious gaming kan worden toegepast ten behoeve van de ontwikkeling van de executieve functies;
  • Hoe ontwikkelingsgerichte beoordelingssystemen kunnen helpen bij het ontwikkelen van executieve functies.


Programma

10.00 uur Opening en inleiding

10.15 uur Herkennen en stimuleren van denkvaardigheden:

  • middels een interactieve presentatie, werkvormen en casuïstiek worden de ‘koude’ executieve functies nader verkend.


13:00 uur Lunchpauze

14.00 uur Herkennen en stimuleren van emotieregulatie vaardigheden:

  • middels een interactieve presentatie, werkvormen en casuïstiek worden de ‘warme’ executieve functies nader verkend.

17.00 uur Afsluiting


Studiebelasting

Zes uur contacttijd verdeeld over 1 lesdag.


Toetsing / examinering

Iedere cursist ontvangt een bewijs van deelname aan het eind van de training.


Certificering / accreditatie

Leraren ontvangen een deelnamecertificaat op naam, met daarop vermeld 6 registeruren in de categorie "pedagogisch". Deze mag opgevoerd worden in het dossier.


Prijs

De prijs bedraagt € 350 excl. BTW en inclusief:

  • Toegang tot de training
  • Schrijfmaterialen
  • Hand-outs
  • Bewijs van deelname
  • Bijschrijving van eventuele registerpunten
  • Een goede lunch
  • Koffie en thee


Aanmelding

Aanmelden kan via onderstaande knoppen of via het online inschrijfformulier. Wacht niet te lang, want vol is vol!

Mogelijke startdata / locaties:

19 maart 2019
Utrecht (Jaarbeurs - Beatrixgebouw)
12 november 2019
Eindhoven (Pullman - Cocagne)

Incompany
Wil je deze scholing met een groep van min. 12 tot max. 20 deelnemers volgen? Dan is het voordelig om een offerte aan te vragen om deze cursus incompany te laten verzorgen.

Plaatsing vindt plaats op volgorde van inschrijving, waarbij geldt 'vol=vol'